AMZO biedt gespecialiseerde ondersteuning aan kinderen van 4 tot en met 14 jaar met psychiatrische, sociaal-emotionele en gedragsproblemen of een (licht) verstandelijke beperking (LVB). We combineren zorg en leren in een huiselijke, positieve omgeving waarin elk kind zich veilig en begrepen voelt.
Onze aanpak bestaat uit: Begeleiding, Behandeling en Ondersteuning.
Begeleiding Plus
We bieden kinderen een gestructureerde en positieve omgeving waarin ze zich veilig voelen en hun talenten ontdekken. Kinderen volgen activiteiten in groepen, subgroepen of individueel, afgestemd op hun behoeften. We stimuleren altijd vanuit positiviteit.
Wij bieden:
- Dagprogramma met structuur en persoonlijke aandacht
- Bewegingsagogie (sport en spel)
- Sociale vaardigheidstraining
- Zelfstandigheidsbevordering en versterking van executieve functies
- Samen–spel–activiteiten (gericht op samenwerking)
- Educatie gericht op gezonde leefstijl en zelfzorg
Behandeling
AMZO biedt een gestructureerd behandeltraject in drie fasen: Fundament (vertrouwen), Versterken (vaardigheden leren) en Bestendigen (vasthouden van vaardigheden). We bieden verschillende individuele en groepsgerichte therapieën, afgestemd op het kind.
Wij bieden:
- Behandeltraject op maat met persoonlijke doelen
- Cognitieve Gedragstherapie (CGT)
- Acceptance & Commitment Therapy (ACT4Kids)
- Traumasensitieve behandeling
- Psycho-educatie voor kind en ouders
- Versterking executieve functies (concentratie, plannen en zelfregulatie)
- Psychodiagnostisch onderzoek (handelingsgerichte diagnostiek)
Ondersteuning
Wij ondersteunen gezinnen en onderwijsinstellingen bij (dreigende) uitval. AMZO vormt een verbindende factor en richt zich erop uitval te voorkomen of beperken. Ouders worden actief betrokken.
Wij bieden:
- Actieve samenwerking met ouders en onderwijsinstellingen
- Intensieve begeleiding bij (dreigende) uitval
- Praktische ondersteuning bij probleemgedrag
- Concrete adviezen en handvatten voor ouders
- Voorbereiding op terugkeer naar onderwijs of passende vervolgplek
- Duidelijke communicatie en evaluatiemomenten
